Törs man vara krånglig?

Standard

Har jag några allergier? Nej, men jag äter inget med banan i. Då kickar kräkreflexen igång. Tror jag. Jag har inte ätit en banan sedan mellanstadiet. Känns inte som jag vill göra ett nytt försök heller. Jag har helt enkelt valt att inte tycka om banan resten av livet. En gluggunges val duger gott åt mig!

Men det kan jag ju inte svara heller. Inte när frågan kommer från han som gillar svett. Förresten är chanserna små att det slinker ner banan i middagen. Mig veterligen är det bara Flygande Jacob och marängsviss som innehåller banan, men lyckligtvis innehåller de mat(?)rätterna massa andra saker också som man dels kan äta, dels använda för att dölja bananbitarna som man inte, aldrig i livet, far åt helvete tänker äta upp.

Fast sen kom jag på att jag äter LCHF (googla, jag orkar inte förklara) och de är ju förenat med vissa utmaningar när det gäller matlagning. Ska jag våga mig på att svara det? Eller ska jag äta pastan och lukta fis resten av kvällen?

Duckade mammas tortellinisoppa häromdagen. Petade bort makaronerna och sög i mig tomatsåsen. Inte särskilt tillfredsställande för magsäcken. Den ropade snart efter mer. Mor tittade orolig på mig och jag skämdes som en hund för att jag var så krånglig.

Men sen kom jag på en sak. Mor har själv krånglat så länge jag kan minnas med sina vegetariska önskemål. Alltid förväntas man duka fram en kulinarisk måltid som passar även henne. Så, ha! Bara att börja bjuda igen. Och nej, jag tänker inte bidra med några recept och idéer. Du får väl googla som alla andra har gjort för din skull.

 

Tror att ärlighet varar.

Kan jag få sallad till köttbiten?

Och nej, jag tror inte du gillar svett.

 

Kommentera

