Nysvenska ord?

Standard

Det är min absoluta övertygelse om att man måste låta svenska språket följa med i utvecklingen. Det behövs ständigt nya ord och gamla tappar sin betydelse när de hittar något nytt som de hellre vill vara. Facebook är pyntad likt en disneyjulgran med små gnistrande och gulliga nya ord. Men ser man inte upp så får man julgranspyntet rätt i ögat.

För även om jag är långt ifrån bitter åldring så måste jag förfasa mig över vissa nysvenska ord. Ord som får mig att greppa efter insulinsprutan. Kramiz är en plump i vårt språk som lyckligtvis är på väg ut. Men nya kommer ständigt. Och förekommer så ofta att jag funderar på om jag behöver gå grundkursen SFS (svenska för svenskar).

Bästaste till exempel! Vad är det? Den diminutiva formen av bäst? Alltså ”liten bästis”, eller har man komparerat adjektivet ”bra” lite för långt och fått något som konstigt nog är bättre än vad det är fysisk möjligt att vara?

Kom igen, vilka nysvenska ord sticker hål på era pupiller?

En reaktion på ”Nysvenska ord?

  1. Bästaste är en fluga. Liksom ”orka”, som jag gillt och anammat men som dömts ut av kidsen (ännu ett nyprd) som på väg ut. Fett är också ute, liksom lackar bäver. Bra, gillar inte de två senaste.
    Woot verkar användas lite hursomhelst och dör därmed troligen ut det också.
    Mao, hav tröst. Snart kan vi använda erkannerligen och huruvida igen!

Kommentera

