Frustrerande högläsning

Standard

Hittade med förtjusning en trave böcker i ett förråd. Böcker som jag hade läst, och älskat. Nu står de stolta i min dotters hylla och hon fick välja vilken bok hon ville för högläsning.

Putte – en önskehäst.

Ett par meningar in i boken och den fått en helt ny titel. Putte – en mardrömsbok. Den går inte att läsa. Meningarna är rena gymnastikpass och innehåller ord som jag aldrig (obs. lögn. har. läst. bok. tidigare) hört förut.

Fatta utmaningen att läsa pedagogiskt dessutom!

Jag höjer rösten för att öka på dramatiken, bara för att upptäcka att meningen är ytterligare ett par rader lång. När jag väl kommit till punkt har min röst passerat gränsen för vad människor kan uppfatta. En hund skäller dock i fjärran.

Och man kör fast vid ord som kvadriljuppvisning. Just detta hinder kom jag inte över. Dottern gav mig fyra fel för vägran och tog boken ur mina händer.

– Mamma, låt mig försöka!

– k.v.a.d.i.l.u.p.v.i.s.n.i.n.g

– Du glömde nog ett ”j”

– Nej mamma, jag tror inte att det ska höras.

3 reaktioner på ”Frustrerande högläsning

Kommentera

