Frestande utmaning

Standard

Fyrtiofem minuter att fördiva tiden på. Vad kan egentligen hända för otäckt på den tiden? Inte mycket, tänker ni. Särskilt inte om man gömmer sig på Coop bland konservburkarna.

Men se, där har ni fel. Det är där någonstans de ställer sina fresterskor. Späda varelser som stoppar socker i öronen och får en att fundera över utmaningar man inte ens borde drömma mardrömmar om.

Vasaloppet!

Nio mil av trängsel, skavsår och dåligt vallade skidor. Sova på liggunderlag i svettiga gymnastikhallar. Duscha i svidande kallt vatten. Bajsa bakom snöhögar.

Utmaningarnas utmaning.

Och det började jag fundera på. 40 000 anmälda till 2011 års skidvecka. Kan det verkligen vara så farligt om så många frusna rumpor frivilligt ställer sig i kö! Det borde väl jag också klara! Eller hur?!

Brr.

Berätta genast om era erfarenheter så att jag blir rädd och börjar tänka på lata dagar i soffan istället. Tacksam för snabba svar.

Och om någon av er ser mig i en sportaffär rotandes efter underställ och vindjackor så har ni min tillåtelse att brotta ner mig och släpa mig från stället i mina tår.

3 reaktioner på ”Frestande utmaning

  1. Absolut att du ska testa! Själv kom jag inte längre än till Evertsberg, men det är jag helnöjd med. (Sånär som på att jag tycker att Mora kunde ligga där.) Nu utövas påtryckningar om att åka tre mil till Mora så att jag kan gå i mål på riktigt. Men huvvet är fullt av andra saker och vill inte rymma nån tjejvaseträning också. Iaf inte i år. Jag prövar med ”nästa år kanske …” — i år också.

    PS. Det är inte så trångt sista söndagen i februari eller måndagen som följer på denna.

  2. Eftersom ingen stoppade mig så har jag nu köpt en säck full med skidåkarsaker. Så nu kan jag inte skylla på utrustningen längre. Bara att ge sig ut i spåret. Och går det bra så kanske man kan rycka åt sig ett startnummer på blocket.

    Jag är trots allt bra på att träna (varannan vecka i alla fall).

  3. Jag vet en som köpte startnummer på Vätternrundan men sen fick reda på att man inte kunde göra såna överlämningar. Kolla upp ordentligt vad som gäller för Vasan i år innan du slår till. Öppet spår vet jag att det finns folk härifrån som åker iväg på. Vet ej om det finns samåkningsmöjligheter i så fall. Däremot är de goda vallare.

Kommentera

