Jag är inte hård, men jag är smart!

Standard

Det finns (tydligen) något riktigt skrämmande med raka och ärliga kvinnor, kvinnor som vågar argumentera för sina åsikter. För en kvinna med integritet uppfattas (tydligen) som förbannad. Och svår. Och hård.

Men jag är inte hård, jag är smart.

Jag har, i många sammanhang, argumenterat för min sak och markerat min åsikt. Jag har inte varit förbannad. Bara väldigt tydlig. Men reaktionen jag fått är som om jag skulle ha spottat brinnande lava. Personerna i min omgivning (män eller kvinnor – gör nu inte misstaget att tro att reaktionen är beroende av kön), darrar ur sig en ursäkt, varefter silkesvantarna åker på och jag blir behandlad som explosivt gods.

Och jag sätts i en helt omöjlig sits!

De har ju lyssnat på mig, så det kan jag inte ifrågasätta. Och jag har accepterats som aktiv deltagare i leken. Kanske har jag till och med fått ändra på några spelregler.

Men.

Det är den där rädslan för min reaktion som fäller krokben för allt. Den där mjuka ursäktande rösten som matchar silkesvantarna. Som om jag skulle lösas upp av mina egna tårar om någon petade på mig. Som om jag inte skulle kunna plåstra om mig själv om jag fick skrubbsår. Som om jag fortfarande var ett barn.

Jag vill ha mogna reaktioner.

Jag är inte aggressiv bara för att jag har en åsikt, utan mina tydliga gränser betyder bara att jag har tänkt. Så släpp in mig i matchen någon gång på lika villkor.

För jag är inte förbannad, jag är smart!

5 reaktioner på ”Jag är inte hård, men jag är smart!

  1. du får nog acceptera, att andra människor har sina brister när det gäller att klara av konfrontationer – att folk faktiskt är konflikträdda.
    Det betyder inte att du behöver ändra dina åsikter eller att du måste sluta vara ärlig – men kanske ibland ändra strategi för hur du presenterar det du behöver få sagt.
    Listig som en orm, menlös som en duva…. för att nå fram utan att skrämma skiten ur folk.

  2. Jag tror inte det är att ha en åsikt som gör att folk drar sig undan, utan hur den uttrycks.
    Det du uppfattar på ett vis (att du inte är arg) uppfattar andra på ett annat.

    Jag har efter ett antal missuppfattningar numer som regel att om folk inte förstår mig, då är det inte de som är idioterna utan jag som inte uttrycker mig på rätt sätt. Och med tanke på att jag jobbar en hel del med att kommunicera budskap, så är det viktigt för mig att det jag säger uppfattas på det sätt jag menar.

    Sen nämns såklart konflikträdsla ovan, och det är säkert nåt som bidrar när folk väver in deras uppfattning om saker och ting.

    • Lena

      eeehhh… så du sätter dig ansvarig för människors upplevelse? Måste nån överhuvudtaget vara idioten? Och vad är uttrycka på rätt sätt? Ditt sätt (oavsett vilket som är ditt sätt) och hur det tas emot beror väl till största delen på vad den som tar emot har med sig i ryggsäcken?? och hur ska du kunna veta det? Jag är för åsiktsfrihet och må den avlämnas utan att avlämnaren ska bend over backwards… Allt väcker någonting hos några eller det stora flertalet. Hurra till den som inte ägnar det så mycket tanke. Vi har alla våra utvecklingszoner och den som försöker anpassa sig efter mig blir jag arg på! Undrar jag över nåt kan jag ju fråga… ju…

  3. Självklart har alla människor olika erfarenheter som gör att de väljer att tolka saker på sitt sätt, och de erfarenheterna styr även hur vi förmedlar oss. Det skiftar en hel del mellan språk.
    Men om jag har ett behov att bli förstådd och inte blir det, så KAN jag ändra på mitt sätt att förmedla mig, inte hur andra ska tolka mig.

    De flesta förstår det gemensamma språk vi har och ordens innebörd med hjälp av tonläge, hastighet, gestikulerande osv. Om vad jag säger, och hur jag säger det inte ”hör ihop” med varann är risken att det jag har att säga försvinner i en missuppfattning, eller att ingen ens lyssnar.
    Det har inte så mycket att göra med vilka mina åsikter är, utan kanske snarare hur jag har möjlighet att hjälpa till att välja hur de ska tolkas?

    Jag tycker jag har nytta av det när jag pratar med de internationella kontakter jag har men även hemma.

Kommentera

