Ditt liv i dina händer

Standard

Är man inte precis där man vill vara? Just exakt nu vill jag att mitt liv ska se ut på detta sättet. Jag vill bo i den här lägenheten, jobba med utbildningar, träna som jag gör, umgås med de vänner som betyder mycket för mig.

För om lägenheten är för trång så är det väl min uppgift att se till att hitta en ny bostad. Om mina arbetsuppgifter inte är tillräckligt stimulerande så är det min egen röv jag måste sparka för att det ska bli förändring. Och magrutor får man inte av en slump, där krävs målmedvetenhet av värsta sort. Och vännerna….de är också mitt val. Det är mitt val att lägga min tid på de människor som ger ett utbyte. Ett utbyte av värme, smarta tankar, rungande skratt, ärliga åsikter och personlig utveckling.

Det är ofta jag ser uttrycket i människors ansikten som säger ”rädda mig”. Då vänder jag mig bort. Det är inte mitt uppdrag. Och de gånger jag trott att det varit det så har det gått åt helvete. Jag kan inte ändra förutsättningarna i någon annans liv. Jag kan inte rädda. Personen jag möter är precis där hon/han vill vara. Annars skulle väl han/hon gjort något åt det, eller hur?!

Men, jag håller verkligen tummarna för att de ska göra det. Rädda sig själva alltså. Det finns ingen som förtjänar att leva ett pissigt liv. Ingen ska behöva leva i en dålig relation. Alla har rätt att prioritera sin egen lycka och bestämma över sitt eget liv.

Det enda som krävs är mod.

 

 

6 reaktioner på ”Ditt liv i dina händer

  1. Vad är då skillnaden mellan att rädda någon och att solidariskt ställa upp för varandra. Att man behöver varandra är väl uppenbart… Eller är du en blådåre som tycker att det är OK att sluta betala skatt och som tycker att det är upp till sjuka att skärpa sig och att arbetslösa skulle ta och fixa läget på arbetsmarknaden – ja kanske till och med lösa världsekonomin medan dom ändå håller på. Så att du kan träna i fred?
    Nä… vet du det här gränsar till något riktigt otäckt.
    Men det är väl inte så du menar va?

    • Men oj Ebba! Så du tar i. Blådåre?

      Jag menar den där ”rädda-mig-blicken” som betyder att jag ska rädda någon från det liv de lever, men inte gillar. Att de verkar tycka att jag, eller någon annan för den delen, ska träna åt dem, söka jobb, få deras män att diska oftare, osv. osv.

      Du blandar in ett mycket större ämne i detta. Men är du nyfiken på vad jag tycker i det du diskuterar ovan så får du inte svar på det nu. Inte denna gång.

Kommentera

