Gluteus maximus

Standard

Kroppens största muskel heter Gluteus maximus (det tänker jag inte faktakolla, för det lärde jag mig för evigheter sedan och då bara måste det vara sant). Nu har jag väl haft en aningens skev uppfattning till muskelns verkliga storlek. I min fantasi har jag överdimensionerat.

Det är alltså inte så att muskeln kan illustreras som en säck basmatiris som man har fäst i ett skärp i midjan. Alltså att den startar vid midjan och att det mesta runnit ner och hänger tungt i området där benen börjar. Nej, till att börja med så är det två muskler. Rumpan ska inte se ut som en limpa, utan som två frukostbullar. Man ska kunna hitta en stjärtskåra. Och muskeln fäster i ryggslutet, inte vid midjan.

Fortsätter vi på samma tema så har en annan insikt slagit mig. Rutorna på magen lägger sig utanför revbenen! Det kan inte stämma, tänkte jag först, men sen funderade jag över var musklerna sitter på andra delar av kroppen. Och ja, lårmuskeln gömmer lårbenet.

 

En reaktion på ”Gluteus maximus

Kommentera

