Sovkläderna med hallelujatråd

Standard

Man måste klä sig varmt, det har mamma sagt, och nu är vi långt in i årstiden när man tar på sig kläder för att sova. Mössa, vantar och tjocksockar. Och yllepyjamas! Men. Snyft. Min mysiga pyjamas har tappat resåren under sommaren och det krävs rätt många pizzor för att fylla ut den nya storleken. Inget jag kommer att försöka mig på (även om jag inte är den som är den när det gäller en utmaning).

Ny plan. Vad finns i lådorna?

  • Sexy-sexy nattlinnet som jag köpte när jag råkade bli hjärntvättad av H&M julskyltning? Alltså det i scratch-scratchspets och som man ser ut som en kassler i. Röd av skam och inlindad i tråd.
  • Lilla linnet med snobbenmotiv och sladdriga kortbyxorna med snörning i midjan? Också från H&M.

Det är alltså alternativen. Hot mama, eller mellanstadieelev?

Ny plan. Vad finns på hyllorna?

Och det är här gör jag ett ordentligt fynd mina damer och herrar. En t-shirt som Svenska Kyrkan har sponsrat. Texten är kanske lite missvisande. Närvaro är inte precis vad jag koncentrerar mig på, men jag sover alltså inlindad i Gud som haver barnen, halleluja och amen! För under domkyrkan i Uppsala sitter rader av munkar och skriver böneramsor på tunna trådar som sedan ska väva tröjor.

Längst in i hörnet sitter den kutryggade munk Frederic med säckväv på kroppen och en fjäderpenna fastkilad mellan stelfrusna fingrar. I vänster öga har han satt sin ståltrådsbinokel och den gamla kroppen arbetar förvånansvärt raskt med fjäderpennan. Då och då doppar han spetsen i koppen med bläck som står intill. Denna gång blått bläck. Ljusblått. Leverans Härnösand.

Det är ju så att man blir rörd till tårar.

3 reaktioner på ”Sovkläderna med hallelujatråd

  1. Haha, tänka sig vilken välsignad tröja du lyckades hitta! Då kan du inte annat än sova gott.
    Men Jessica, tränar du så himmelens mycket att kläderna ramlar av dig?!? Eller nu vet jag förresten – du har skickat alla överblivna kilon hit till mig!! Visst var det väl snällt av mig att ta på mig dem? Så att du slapp?

  2. Faktum är att jag tränar så mycket att jag går UPP i vikt. Drygt två kilo muskler sen september. Jag vet att det är muskler för jag har stått på konstiga vågen. Så tyvärr LaSofy, du kan INTE skylla på mig.

Kommentera

