20 års prao!

Standard

Hoppsan, det är visst dags för redovisning. Mina samlade erfarenheter från 20 års prao ska levereras i en muntlig presentation. Praktisk arbetslivsorientering i en sammanfattning på fem minuter.

Det vill till att man åstadkommit något vettigt under dessa tjugo år. Upplevelserna ska betygsättas. Slutsatser ska föras in i protokoll. Känd från TV ger sannolikt stilpoäng. Säkert vräkig bil också. Och det är mycket möjligt att 5 biologiska barn och en Västerbottensgård ger toppbetyg, det är ändå en norrlandskommun jag kommer ifrån.

Så genom tuggor av torr fläskfilé och halvljummen potatisgratäng berättar luciakandidaten Ullis om altanutbyggnader. Tompa skryter om sin fordonspark och Madde har blivit Madelene och flyttat till Malmö.

Men det mest anmärkningsvärda med klassåterträffarna är hur vågen tippat över åt andra hållet. På ena sidan alla nördar och glasögonormar. På andra sidan tjuvrökargänget och hockeylaget. Tönt har blivit cool. Poppis har blivit lönnfet.

Jag då? Förvandlats till en svan? Eller slagit hastighetsrekord i mänskligt förfall? Vi får se.

3 reaktioner på ”20 års prao!

  1. Kerstin

    Hej, halkade in här från nån annan blogg. 🙂
    Jag känner igen mig i väldigt mycket du skriver även om jag är sådär 10 år äldre drygt. Våren 2009 var jag på 30-årsjubileum från nian och det var faktiskt fantastiskt kul. Kanske för att det gått just 30 år och alltså hunnit bli 45 och förlikat oss med våra olika lotter här i livet.
    Flera av dem jag återsåg tog jag upp kontakten med, via FB förstås, och de håller i sig.

Kommentera

