Flirtig julkonsert

Standard

Försökte lyssna på en julkonsert i kväll. Lite svårt när dottern jagade 100 procentig uppmärksamhet. Och ännu svårare när hon använde sig av det tyngsta artilleriet, nämligen förförelse. Den lilla skitungen vet minsann att jag totalt släpper allt vad gränser heter när hon lägger sina ljuvligt mjuka armar runt min hals, viker huvudet på sned och tänder hela ansiktet i ett milt leende.

Samlar upp mitt kladdiga hjärta och försöker koncentrera mig på klangen i kyrkan en stund.

En av solisterna är en ranglig tonårspojke med spretigt hår. Han ser inte ut att vara på rätt ställe. Och blicken fäster han i fjärran, kanske vid nödutgången. Men de toner som bor i hans mage är precis just där de ska vara. Han står flera meter från mikrofonen med överröstar ändå hela kören, kyrkklockorna i grannkommunen, stavmixrar och överfallslarm.

Och den kvinnliga solisten friar till mina öron i en magisk version av min repeat jullåt  år 2010 ”Pie Jesu”. Tack. Ja, tack!

Kommentera

