Svällande referenser

Standard

Höll på att springa omkull skäggig långhårig man på väg ut från gymmet ikväll. Han hade nog kommit fel tänkte jag, och ställde alla mina förutfattade meningar om muskelbyggare i räta rader igen. Konstig typ, hann jag också tänka innan miljöpartisten tog av sig överdragskläderna och blottade ett axelparti som fick mig att grabba tag i hatthyllan för att inte luta mig fram och ta ett bett.

Jag är en riktig sucker på muskler. Alltså riktigt utomordentligt såld på svällande överarmar och rutmönster på magar. Kan inte förstå varifrån det kommer dock. För hur djupt jag än gräver så hittar jag ingen barslig förälskelse i spänstig pojke eller bilden av min pappa som muskelman. Dessutom. Den superstarka hjälten från bardomen var Bamse och den nallen dryper inte av sex precis.

Så vad är det om då? Leker med tanken att det handlar om trygghet. Att jag letar någon som är stark nog att bära mig när jag behöver vara liten. Som är uthållig nog att leva, och inte bara förvara sin kropp i väntan på döden. Och som har självförtroendet nog att stå upp för mig.

Ja, så kan det vara.

Men varför håller jag då på med att bygga så mycket muskler på mig själv? Jo, det är ju faktiskt så tragiskt att de flesta män i mitt liv har släppt taget och låtit mig dråsa i backen när jag haft för svaga ben för att bära min egen kroppsvikt. De har gett upp vid minsta uppförsbacke. Och de har bara haft självförtroende nog att vara egoistiska.

Dessa män har jag valt. Av anledningar som jag gråter för nu. Men det kanske är slut med att välja fel nu, nu när jag kommit på att jag kan välja mig själv.

 

2 reaktioner på ”Svällande referenser

Kommentera

