Sanningen i vitögat

Standard

– Dricker du för mycket?

Han hickar till. Jag hickar till. Det är först när jag ser reaktionen runt bordet som jag inser vad jag just frågat. Och förstår vad man egentligen ska göra. Man ska låtsas som ingenting.

Nej!

Man ska inte låtsas, för då betyder det att man förstått, man ska skicka signaler till hjärnan att det är ett helt normalt beteende att hysteriskt svepa öl efter öl. Man ska borsta bort alla instinkter om att det inte står rätt till. Och man ska avskriva omkullvälta stolar och snubbel i trappor som spexigt beteende. Och är man riktigt vass på att ignorera magkänslan så ser man till att bjuda in personen så fort det vankas fest.

Dagen efter raderade han mig från Facebook. Fast jag kanske inte kan ta åt mig hela äran för det. Han kanske söp ihjäl sig.

5 reaktioner på ”Sanningen i vitögat

  1. 40krisen

    Well done… för de som ser ser längre… och de som ser ger chanser till ett nytt liv. När det gamla uppmärksammats kan det nya ta plats. om man vill. Jag är också raderad. Han är försvunnen. well done säger jag igen och hoppas att han når förändring.

  2. Den reaktionen, att plocka bort dig från facebook, tyder ju verkligen på att det var en sanning han inte var redo för utan som måste gömmas och glömmas. Ilska (vilket man kan gissa att det handlar om) är ju ofta en reaktion som kommer då man vet att den andre har rätt, men något man skäms för eller inte själv vill acceptera. Jag tycker det är ascoolt med människor som bryter våra fåniga oskrivna regler, man ångrar ofta MER då mana inte uttrycker sin känsla än när man gör det. Hoppas din ”vän” kommer tillrätta med detta (det rimmar!)…

  3. Mikael Marin

    Kanske ska man fråga när personen är nykter och på tu man hand. Om man nu verkligen är oroad och vill hjälpa alltså. Att förnedra en person inför andra människor brukar aldrig få något lyckat resultat. Jag skulle skämmas som en hund i ett sånt läge och kapa alla trossar fort fort..
    Kanske är det så att de flesta blundar och inget säger därför att man inser att man inte orkar hjälpa på riktigt.

  4. Kloka vänner jag har.

    Och nej, jag har ingen lust att hjälpa. Faktiskt. Jag kommer inte att höra av mig till honom. Behöver han hjälp får han prata med någon som vet hur man gör. Faktiskt. För jag tror inte att jag är skyldig honom något bara för att jag sa som jag sa.

Kommentera

