Jag har ögonen på dig!

Standard

Det är inte lätt att fokusera på lunchsällskapet när det sitter en man snett bakom henne och försöker norpa tag i min blick. Svårt att ignorera hur länge som helst. Tillslut blir man faktiskt nyfiken, mot sin vilja och högmod. Men, hoppsan Kerstin vad han högg fast i mina ögon. Ska han inte släppa dem snart? Det är ju så det fungerar. Kan han inte koderna? Jag tittar upp för att markera att jag ser att han tittar på mig. Han blir ertappad och tittar bort. Den rutinen ingick i grundkursen. Läs om och gör rätt!

Men nej, han viker inte undan sitt ögonpar. Och det finns inget spår av igenkännande i han uttryck heller. Ögonbrynen åker inte upp i ett diskret ”hej, vi har nog gemensamma bekanta”. Och inte heller smalnar ögonen av i en flirt. Han bara tittar. Och jag bara tittar tillbaka. Och blir den som tillslut måste ge upp.

Resten av lunchen blir våldsam. Jag tvingar ögonen att vandra mellan kalla rödbetor i fetaosttärningar och ansiktet mitt emot mig. Försöker få hjärnan att spinna på det vi pratar om och inte vad som händer vid bordet bakom.

Men så tar nyfikenheten överhand igen. Han kanske har kommit på vem han är och vill ge mig ett ursäktande litet leende.

Men nej, samma rutin en gång till.

Vem är du konstiga människa? Och vad vill du mig?

6 reaktioner på ”Jag har ögonen på dig!

  1. Mikael Marin

    Han kanske såg väldigt dåligt.. suddigt liksom.. och väntade på att du skulle ropa, Hej Sture!, känner du igen mig?, det är jag, Eva!

  2. … serverade dom glosoppa på den där krogen eller?

    Han kanske bara blev stum av förtjusning och kunde inte tygla sin nyfikenhet för han trodde att tittade han tillräckligt noga skulle han vips få veta något om föremålet för hans stirrande.

  3. Nämen quickroot – är du sån?!? Det är ju jag med! Det finns ett fint namn för vår sjukdom, visste du det? ”Prosopagnosi”. Sug på den du! 🙂

  4. Tänk om. Tänk om man nästa gång skulle våga sig på att fråga….

    …om han ätit glosoppa till lunch?

    Då skulle han allt komma av sig i sitt gloande.

    Mycket bra förslag Emma.

Kommentera

