Ingen rädder för vargen är

Standard

Jag är rädd!

Jag är rädd för mjölk som passerat bästföredatumet. Håller längst ut på kartongen när jag låter innehållet rinna ner i vasken. Tittar med rynkad näsa på när den flera dagar gamla mjölken förintas .

Jag är rädd för stora mörka vatten. För allt jag tänker på när jag simmar handla om att överleva.  Hur långt det är till kanten. Om det finns någon i närheten som tänker trycka mitt huvud under vatten bara för att lattja lite. Hur djupt det kan tänkas vara och vad som finns under ytan.

Jag är rädd för att dö ensam och inte bli hittat på flera veckor för att ingen kommer på att jag är saknad. När jag tillslut dyker upp som mumifierad version av mig själv på ett stinkande bårhus, så säljs mina ägodelar på exekutiv auktion.

Jag är rädd för att min dotter ska känna sig övergiven och hamna i situationer hon inte klarar av. När hon var liten handlade det om att jag skulle få ett träd i huvudet när jag gick mina promenader på den där ödsliga vägen. Hon skulle ligga och skrika i vagnen i evigheter innan någon tillslut hittade henne. Nu handlar det om att hon ska kliva av vid fel hållplats utan att jag får veta det. Och när jag, många timmar senare, åker för att hämta henne så hittar jag ett stelfruset och förkrossat barn.

Jag är rädd för att personer jag tycker om inte ska komma tillbaka till mig igen. Jag får för mig att när de går ut genom dörren så betyder det att de lämnar mig.

En reaktion på ”Ingen rädder för vargen är

  1. 40krisen

    Hörde någonstans att vi blivit utrustade med rädsla för att vi ska kunna hantera faror men att förmågan löpt amok när vi flyttade oss ut ur djugeln, vi har alltså inte lärt oss att bedöma faror särskilt väl. Tror det stämmer bra. Och rädda är vi väl alla. Det viktigast är väl att försöka låta bli att bli rädd för rädslan. Det tror jag är den värsta av faror….

Kommentera

