i’m a legal alien

Standard

– Mamma, jag tänker aldrig lämna dig, säger hon och trycker näsan mot min hals och borrar in ett knä mellan mina revben.

Åh, herregud tänker jag. Vad har jag gjort för ont för att förtjäna detta livstidsstraff?

Det bästa med barn, tycker jag, är att de växer och blir större. Och ju större de blir, desto mer sällan utsätts ens kropp för ”hostile take over” av en alien. För min kropp är bara ett verktyg i min dotters ögon. Hon tittar fortfarande förvånat på mig när möbeln hon landar i, med armbågarna först, säger ”aj, aj som fan”.

De första 11 månaderna av hennes liv satt hon i cockpiten monterad på min höft och styrde min kropp. Satte jag ner henne på golvet så gick larmet. Jag bedömde att jag inte ville offra mina trumhinnor så jag plockade alltid upp henne igen. Då belönade hon mig med ett ansiktsuttryck som sa ”bra, du lär dig”.

Nu är vi inne i en fas där hon tror att min kärlek bara räcker till en person och hon bevakar sin förstaplacering som en hök. Och ärligt, man kan inte klandra henne för det. Sedan vi separerade, jag och hennes far, så har det alltid bara varit vi två. Pappan hittade rätt snabbt någon annan att fördela kärleken till så hon hann väl aldrig börja fundera över det. Men hon och jag har bara tankat kramar av varandra. Inte så värst ofta.

Definitivt aldrig så ofta som hon klamrar sig fast vid mig nu. Hon försöker med alla medel klättra in i sin cockpit igen och styra mig till en annan galax där bara hon och jag ska bo och spela spel i alla våra dagar.

Jag är väl inte helt pigg på den idén, utan börjar istället räkna ner tills hon fyller 18.

 

 

5 reaktioner på ”i’m a legal alien

  1. Du kommer att komma på iden att räkna neråt måååååånga gånger! Tro mej!
    När dörrar smäller och K-pisten är laddad ständigt!

    Ibland ber man en stilla bön inom sig om att kanske en dag få en snabb kram, och kanske få slippa höra

    – mamma du stinker!

    Det är något med deras näsor i en viss ålder. Man kan tvätta sig och tvätta sig och borsta tänderna tills tandborsten inte har ett strå kvar och ÄNDÅ stinker man.

    Men allt har sin tid och man kan ju inte konservera kärlek och ta fram den i kristider tyvärr! ❤

  2. Haha! Det kommer jag ihåg. Mamma stank alltid sjukhus. Inte så konstigt eftersom hon jobbade på sjukhem. Men jösses vad man inte tyckte om det som tonåring.

    (men om jag sa att hon stank, vet jag inte…hoppas inte…)

Kommentera

