På temat integration

Standard

Jag har bildgooglat. Så här såg de ut, de små underverken.

Tur att man läser bloggar så att man kommer på att tänka på sånt man inte brukar tänka på. Integration till exempel. Jag är väldigt dålig på det. I praktiken alltså. Äh, jag är inte så bra på att marknadsföra integration i tal och skrift heller, om vi ska vara ärliga. Och det finns liksom ingen giltig ursäkt. Förmodligen är jag bara lite lat. Och rätt mycket feg.

När jag pluggade i Kalmar så flyttade vi en mil utanför staden i ett område med ljuvliga små hus som egentligen var lägenheter. Billigt var det också. Hurra sa vi, jag och min sambo, och knuffade vårt bohag i den riktningen.

På de smala bygatorna mötte vi det ena förföriskt vackra barnet efter det andra. Dansande korkskruvar och stora nyfikna bruna ögon. Såklart att man smälte och gjorde sitt bästa för att fånga dessa barns uppmärksamhet. Jag bjöd på saft och sambon spelade innebandy.

Men de vuxna tittade med misstänksamma blickar åt vårt håll. Kikade ut bakom gardinerna. Råkade passera lite för många gånger. Tillslut kunde de inte hålla sig längre och skickade fram en lagom liten vuxen som behärskade språket.

– Varför leker ni med våra barn? sa hon.

Jag visste inte vad jag skulle svara. Och jag minns inte vad jag tillslut fick ur mig heller. Men det gör ont än i dag när jag tänker på hur ogästvänliga vi svenskar kan vara. Hur ogästvänliga vi svenskar är?

Men just den här sagan har ett lyckligt slut. När de vuxna också såg att vår dörr var öppen, så fick vi lika varma och nyfikna blickar från dem, och en kaffetår emellanåt. Vi blev helt enkelt goda grannar. Jag tyckte mycket om att bo där.

3 reaktioner på ”På temat integration

Kommentera

