Att älska ett barn gör ont!

Standard

Jag vill prata om barn. Om att älska sitt barn. Om att allt jag gör för henne, all den kärlek jag fyller henne med och all den uppmärksamhet jag slösar på henne bara går ut på en sak. Att hon ska kunna lämna mig.

Varje morgon när jag vinkar av henne vid bussen, detta trasselhår med frasande kjol obekvämt instoppad i vinteroverall med slitna knän, så hör jag hur en bit av mitt hjärta lossnar. Jag känner hur axlarna åker ner flera centimeter varje gång. Och jag måste blinka många gånger för att det där som svider ska försvinna.

Allt jag gör, gör jag för att hon ska lämna mig. Jag tvingar henne att borsta håret själv, trots att jag älskar att dra fingrarna genom det gyllengula. Jag tjatar på henne att plocka upp i hallen, fast jag helst skulle vilja vara hennes slav resten av livet. Jag skjutsar henne till kompisar och hämtar henne inte förrän flera timmar senare, trots att jag inte kan tänka på annat än att ljudet av plastdjur mot vardagsrumsgolvet inte längre hörs.

Hela tiden kämpar jag för att inte ta genvägen, den som gör henne beroende av mig. Den som för alltid skulle kunna binda henne till mig. Jag väljer smärtan, gång på gång. Och det gör så ont. Men jag måste göra så att hon lämnar mig.

2 reaktioner på ”Att älska ett barn gör ont!

  1. 40krisen

    oj och aj! Men så är det sanna ledarskapet… det bästa av det bästa(ste)… och även om jag delar din känsla, det onda när man jobbar för att man inte ska behövas. så kan jag tänka att det skulle nog bli bra irriterande att ha ett trettioårigt barn som fortfarande inte klarar sig själv. Så liiiite kanske det är för min skulle också. Men det är väl det som är mest jobbigt av allt – att älska gör ont. som fan.

  2. Oh så sant och vackert skrivet. Det högg till i hjärttrakten bara av att läsa. Har minsta O med på jobbet idag och det är mycket ljuvligare än att lämna….

Kommentera

