En mor överlistar lätt sitt barn

Standard

– Mamma, varför har inte vi något husdjur?

– Hur skulle det se ut om vi hade ett husdjur?

Ögonen börjar lysa när hon beskriver en söt liten mjuk valp. Det ser ut som om hon redan har pälsbollen i famnen när hon pratar. Jag får god tid på mig att lägga upp strategin för ”fall på eget grepp” som jag bestämt mig för att använda denna gång.

– På morgonen, innan skolan, är det du eller jag som ska gå ut med valpen då?

– Det gör jag!

– Ok, då fixar jag frukost så länge. Ta på dig varmt, för det brukar vara rätt kallt på morgonen. Det räcker om du går upp till museet fram och tillbaka. Du hinner såklart inte titta på barnprogrammet.

– Det gör inget mamma. Valpen är mycket roligare.

Sen berättar jag om hur det går till på lunchen. Att mamman måste åka hem och ta valpen på en rejäl promenad och sen försöka hinna äta något själv också.

– När jag hämtat dig från skolan, hur långt tänker du gå då?

– Ner till stora vägen!

– Utmärkt. När du kommer tillbaka äter vi sen middag och då hinner vi inte mycket mer än läxläsning innan det är läggdags. Bolibompa får du se när det är helg. Och när du ligger i sängen så passar jag på att ta en kvällsprommenad. Då blir jag borta rätt länge, så du blir ensam ett tag.

Hon tystnar.

– Mamma, vi kanske kan skaffa en katt istället.

8 reaktioner på ”En mor överlistar lätt sitt barn

  1. 40krisen

    Smart säger jag och lyfter på hatten. Min lösning till kattdiskussionen brukar vara – du får städa kattbajs, också när det hamnar på golvet. Vi hatar det bägge två…

  2. Tack för tipset 40krisen, för kattdiskussionen sköt jag på. Ville inte skapa misstanke.

    Men Maria, ”ingifta” barn räknas också. Det är i alla fall min livlina. När jag känner mig lite desperat funderar jag på om man kan räkna kompisars barn till småsyskon åt min dotter också. 🙂

  3. en som vet

    Du har redan förlorat! Min syster körde med samma grejj fast hon började med en gris… En katt blir det för du kan inte vinna oavsett vilken smart metod du försöker köra med. Hon är ju helt enkelt en nyare, smartare version av dig! Evolution vet du… 🙂

Kommentera

