Huvudvärk botas med mindre socker?

Standard

Som ett gammalt tåg dundrar huvudvärken i mitt huvud. Du-dum, du-dum. Du-dum, du-dum. Varenda tanke gör att hjärnan guppar till av smärtan. Och jag tänker. Aj. Att det var länge sedan jag hade ont sist. Jag minns. Aj, som fan. Att jag tidigare ofta hade huvudvärk. Jag var säker på att det hade med min arbetsställning att göra och köpte därför skyndsamt ett höj- och sänkbart skrivbord. Och en sån där mus man rullar framför sig.

Men så började jag dra in på det vita brödet. För att kolla om gasmolnen lättade (som en annan arbetsmiljöförbättrande åtgärd). Och då tänkte jag att jag likväl kunde dra in på allt socker. Nej förresten, allt som var vitt. Och vips hade jag placerat mig själv i den föraktade (?) skaran av LCHF-nördar.

Och när gasmolnen försvann så försvann även den absurda tröttheten jag alltid kände på förmiddagarna. Och sötsuget löstes upp i en klibbig massa och rann ner i avloppet. Och huvudvärken…ja, den upptäckte jag alltså alldeles nyss att den varit lika så spårlöst borta. Tills idag då. Men det kan ha och göra med vad jag fyllde min kropp med i helgen. Pizza, gigantisk portion marängsviss, generös bit chokladtårta, dammsugare (bakverket alltså, jag har inte järnbrist vad jag vet) och en halv chokladkaka. Dvs tillräckligt med dålig energi för att konkurrera ut Forsmark.

Här ställer sig vän av ordning garanterat frågan hur jag kan proppa i mig så mycket sött när jag skryter så förbannat om att jag inte har något sötsug. Men det kan förklaras med att jag har ett fullt fungerande minne som kommer ihåg hur gott det smakade och hur härligt det var att vara (drog-)påverkad av socker. Frågor på det?

Tillbaka till tråden.

Dagens huvudvärk ger mig definitivt (käll-)vatten på min kvarn. Jag tänker stanna vid min plan att (nästan) bara förse min kropp med mat som vi ätit sedan vi var blott små nakna amöbor. Proteiner, ovanjordgrönsaker och fett.

Och om hälften av det jag hittar i boken jag läser (Matrevolutionen) är sant så är västvärlden sååå grundlurade. En rad (undanknuffade) forskningsrapporter visar att kroppen tar fullständigt stryk av light-kosten som det så flitigt pratas om. Jag känner för att gå ut och ruska ett par axel eller två. Fast problemet är att jag vet inte vilka jag ska skaka om. Livsmedelsverket, som förespråkar lättmjölk och margarin till växande barn. Läkare som rekommenderar mindre fett och mer motion till överviktiga, fast undersökning på undersökning visar att man faktiskt går upp i vikt av den kosten. Eller är det er, mina kära läsare som behöver bli omskakade?

 

2 reaktioner på ”Huvudvärk botas med mindre socker?

  1. Såklart ska vi ge barn ordentlig mat. Bra fett och protein som fått växa i närheten. Växter som passar för jorden de växer på – som alltså kan omsätta just de näringsämnen som finns där de växer… Energität bra mat som man blir mätt på. Och får energi av.
    Lightprodukter och luftiga bullar blir man sjuk av.

Kommentera

