Månadens mest korkade kund?

Standard

Två matskedar proteinpulver i frukostsmoothien. Och linfrö. Och annat man kan hitta för dyra pengar på hälsokosten. En hink pulver räcker en höst. Sen måste man shoppa igen. Och eftersom jag rallybajsar av mjölk och äggpruttar av mjöl så är jag lite petig med vilken sorts protein jag vill ha.

Expediten pekar på två sorter. Ärtprotein och sojaprotein. En burk är liten och har imponerande många siffror på prislappen. Den andra ser ut att komma från Lidl. Så, vilken är skillnaden, frågar jag?

– Ja, den ena har protein från ärtor och den andra från soja.

Hon tittar på mig med en tydlig adress om att det skramlar lika mycket i mitt huvud som en av pillerburkarna på hyllan. Men jag frågar en gång till. För jag vill ju veta skillnaden mellan ärtor och soja.

De är båda växter!

Blicken hon ger mig då går inte ens att beskriva. Och hon anstränger sig inte att hålla tillbaka den där ljudliga sucken. Hon är övertygad om att hon mött månadens mest korkade kund.

 

I samma ögonblick flyger dörren upp och min allvetande långbenta kompis virvlar in i butiken. Hon pekar med väl underbyggda argument mot den dyrare burken och jag andas ut. Ja, sojaprotein ska man inte köpa. Ärtprotein är mycket bättre.

Så jag fiskar upp en förpackning och går mot kassan. I ögonvrån ser jag  Mivi Total som jag också behöver handla. Och till min stora fasa noterar jag tre sorter. Paniken stiger i magen. Ska jag våga fråga?

Kommentera

