Slut som artist?

Standard

Petter? Jag vet inte jag. Är inte han egentligen en vuxen som vägrar bli stor? ”Fina lilla krumelur, jag vill aldrig bliva stur” Ungefär som damer i midjekorta toppar och rosa läppstift, eller äldre herrar i alldeles för snabba bilar.

Såg ni ”Så mycket bättre” i höstas? Då var han den överläget äldsta farbrorn i gänget. Himlade med ögonen när tonåringarna Lill-Babs och Lasse skojade till det. Såg till att barnbarnet Christer kom upp ur sängen. Klappade ytterst klädsamt mycket åt de andra artisternas prestationer. Petter är nog världens äldsta 36 åring.

Nu kör P3 hans senaste låt på repeat. Baksmälla. Den handlar om hur han festar bort förståndet, slarvar bort vänner och vaknar med ångest. Jag vet inte jag. Känns det ens trovärdigt längre? Den där gamla farbrorn kommer inte hem klockan fem på morgonen längre. Nej, nu står han utsövd i hallen och väntar på tidningsbudets fotsteg i trappan. Det är en liten noja han har. Om han fångar tidningen innan den når hallmattan så inbillar han sig att han lurar döden ännu en dag. En gång, när tidningsbudet kom tidigare än vanligt, så höll Petter på att bryta lårbenshalsen när han rusade mot dörren med byxorna runt vristerna. Han hann! Men hade ont i armbågarna i flera veckor efteråt.

Jag vet inte jag. En mer passande titel på låten vore: Baksmälla – det var tider det!

Kommentera

