Nu springer vi in i väggen allihop!

Standard

Tänk om det är sant det som Christopher McDougall säger, att människan är född att springa. Att det var så vi fångade våra byten ute på savannen, innan vi hade hittat på vapen. Vi sprang ihjäl dem! För människan är unik på ett sätt, vi kan svettas. Alltså har vi ett ointagligt försprång när det kommer till distans. Korta sträckor är vi värdelösa i jämförelse naturligtvis. Men springa långt är vi fantastiska på.

Och jag tänker på små barn som fortfarande har sina instinkter kvar. Visst springer de som besatta? Trum-trum-trum låter benen och ur munnen bubblar det av skratt. Och jag kan också känna så när jag springer. Ett skönt lyckorus. Ett meditativt tillstånd och en känsla att jag skulle kunna springa hur långt som helst. Sen har jag också blivit ertappad med att göra hoppsasteg och några spontana gasellsprång bara för att. Bara för att kroppen blir glad då.

Så tänk om det är så att vi springer för lite? Tänk om det vi borde göra är en rejäl satsning på att faktiskt springa in i väggen. Men att väggen då skulle stå 10-20 mil bort. Givetvis.

Kommentera

