Mattryckartricket

Standard

Talangfulla människor kan rycka undan en bordsduk och lämna kvar porslin, bestick och meterhöga kandelabrar i samma snygga dukning som innan. Då applåderar publiken, fulla av beundran. Sen finns det tillfällen när folk försöker göra samma trick med en matta, och tro att hela livet ska stå orört kvar.

En vän tappade jobbet idag. Och trollkarlen som ryckte mattan satt på telefonlängds avstånd. Om mattryckartricket hade hög svårighetsgrad innan, så kan detta närmast jämföras med trippel saltomotar i pik och i nedåtgående spiral om man gör det utan att vara på plats. Assvårt med andra ord.

Troligast går allt i kras. Självkänslan åker i backen och går i tusen bitar. Arbetsmoralen försvinner i det blå.  Privatekonomin vinglar till och faller. Och eftersom man själv står på mattan när den rycks undan så tappar man luften när man slår i backen.

Men egentligen vet jag inte. Inte om det här fallet för jag var inte på plats. Men om jag flyttar över känslan till mig så skulle det se ut så. Jag skulle bli isande kall och känna mig fullständigt värdelös. Sen skulle jag lyfta blicken och se hur detta påverkade andra också. Mitt barn. Mitt boende. Min sommarsemester. Då skulle jag yla rätt ut.

Och minns, att trollkarlen bara rycker i mattan. Spillrorna får man städa upp själv, efter bästa förmåga. Och inte vet jag hur man lagar drömmar som går upp i rök.

 

En reaktion på ”Mattryckartricket

Kommentera

