Hemläxa och kobajs

Standard

Det är högläsning flera gånger i veckan hemma hos oss. Oftast är det jag som försöker överleva sockerchocken från dotterns prinsessböcker, de monotona texterna som jag redan läst mig kräkless på eller sjuttiotalsboken som beskriver lite väl ingående hur barn blir till.

Men ibland får jag luta mig tillbaka och höra veckans kapitel från läsläxboken. Spänningen är naturligtvis olidlig när skolklassen åker buss för att besöka en bonde.

Och se så fint illustrerat det är.

Men varför illustratören lägger energi på att forma en perfekt bajskorv halvägs ut ur kons rumpa förstår jag inte. Kor bajsar geggiga högar. Jag fattar. Men varför så viktigt att just denna kom med på bild? Kunde man inte visa kon lite respekt och väntat tills hon gjort klart sina behov?

Men skolbarn och föräldrar kanske behöver lite mer verklighet? Varsågoda! Killen i förgrunden ser ut att må riktigt illa. Si accomodi! En spya halvvägs ut genom munnen kanske? Ole hyvä! Eller en råtta som katten nyss bitit huvudet av? Voilà! Och en gris som bedövats med elpistol. Bitte!

Kommentera

