Oopsies, som bröd fast inte

Standard

Det är sällan jag äter bröd nuförtiden. Mjöl ingår nämligen inte (heller) i LCHF-paketet. Och eftersom jag mår toppen av den kosthållningen så fortsätter jag….tills döden skiljer oss åt.

Men jag saknar te och mackor. Alltså fenomenet te och mackor! Nybakat bröd, smält smör, stark ost och rykande hett te. Benen ordentligt instoppade under en filt och med en dagsfärsk glansig tidning i händerna.

Men så hittade jag häromdagen ett recept på Oopsies, som är ett bröd för de som inte ätit bröd på länge. Man måste vara lite desperat när man äter det. Så för mig var det givetvis kärlek vid första ögonkast.

Oopsies

Tre äggvitor i en bunke och vispa. Som om du skulle göra maränger. En nypa salt. Äggulorna blandar du med 100g filadelfiaost, halv tesked bakpulver. Sen är det bara att vända ner den ena bunken i den andra. Smeta ut på en plåt, om du är lat. Snygga små runda plättar om du har ambitioner. Skjuts in i ungen på 150 grader i 25 minuter. Klart.

Vill du att brödet ska vara lite mer knaprigt (och mindre fluffigt) så vispar du äggvitan lite mindre bara.

Idag åt jag bara Bregott med havssalt till. Men jag antar att man kan lägga på både det ena och andra. Korvskivor, laxbitar, pesto, leverpastej och saltgurka eller sallad, gurka, tomat och majonnäs.

Föreställer mig att man kan smaksätta smeten med kokos, kardemumma eller nötter om man är mer av en efterrättsperson. Och lite grädde och bär på det så blir det ju som världens godaste tårta.

4 reaktioner på ”Oopsies, som bröd fast inte

  1. Ja det där bröddilemmat alltså… Mackor är ju så himla praktiskt också! Alltså om man snabbt vill ha i sig nåt. Du glömde dock skriva om de var goda, de där brödsubstituten! Alltså goda enligt hur du gjorde dem, utan grädde och bär…

  2. Ja, de är supergoda. Men som sagt, man får nog ha i minnet att jag är lite svältfödd på bröd. Mina referenser är helt uppåt väggarna. Jag vill inte ens äta upp semlan som står i kylskåpet. Herregud så konstig jag är.

  3. Neeeej, inte mandelmassan, den är ju sprängfylld med socker. Du svär i min kyrka!

    Men grädden går bra och hackade paranötter som jag geggar ihop med lite mer grädde kanske….och som jag låtsas är mandelmassa. Man får inte vara kräsen. 🙂

Kommentera

