Ful dejtar snygg?

Standard

Het kvinna & sval man

Det är inte särskilt ovanligt att underskön kvinna dejtar grovhuggen kortväxt karl. Och ju närmare Hollywood man kommer, desto vanligare är det. Men vanligast är naturligtvis att det dejtas på samma steg på  snygghetsskalan.

Det var det som vi ägnade hela högstadiet till. Reda ut var man befann sig på ovan nämnda skala alltså. Väldigt subjektiv dessvärre. Det tycktes vara mer slumpen som avgjorde var man hamnade. Själv konstaterades det att jag inte var snygg, men däremot hyfsat begåvad. Snygg hade knuffat mig ett par pinnar högre upp på stegen, men man hade liksom inget att säga till om.

Dubbelt så hett!

Men tillbaka till dejtning och omaka par. Jag är övertygad om att det handlar om hög status och makt. En man har, tyvärr, generellt sett högre status än en kvinna. Men hon kan komma upp i hans nivå om hon är utseendemässigt vacker. Alltså fick höga poäng i högstadiet. Det är klart. Man kan, i vuxen ålder, klättra på skalan om man klipper alla tidigare band. Kanske måste man till och med simma över atlanten för att bli av med den gamla stämpeln.

Het man & övertänd kvinna

Finns det då par där mannen är snyggingen och kvinnan den alldagliga? Jo, ett par riktigt kända (rika) kvinnor har jag sett dejta betydligt yngre och galet snygga män. Och att de kvinnorna har makt är givet.

Och det är klart att det blir en ytlig diskussion nu. Men jag kommer inte att anse mig överbevisad förrän jag får ett par exempel på vanliga människor där kvinnan tillåts ligga i soffan och fylla sin kropp med chips och öl och där mannen kastar sig ut på stavgångspromenader för att hålla medelålderskrisen på avstånd.

Kommentera

