Helgmys

Standard

På helger ska man äta gott. Såklart. Göra lite mer fest i vardagen. Lyxa. Så ut ur frysen åker choklabollarna. Två stycken ska jag ta. Och en dammsugare som blev över från förra helgen. Egentligen min dotterns, men hon är ju hos pappan så… Och glass ska jag också äta. En stor skål. Det är ju sååå gott.

Jävla LCHF. Jag hinner bara äta en halv choklaboll innan det börjar värka i huvudet av sockerchocken. Styr resten av fikat så långt bort jag kan från min plats i soffan där jag bullat upp eftermiddagsmyset. Plockar upp en bok istället. Muttrar surt om allt gott jag inte längre tycker om.

Sparkar av mig filten och går ut i köket. En näve blåbär och en rejäl skvätt grädde. Osockrat. Mixar tills det ser ut som glass. Drar filten över benen igen, äter min låtsasglass och tänker lite mer på hur mycket jag saknar känslan av att frossa.

Sen rycker jag på axlarna och konstaterar att saknaden är inte så stor att jag vill börja droga socker igen. Och dessutom – min kropp älskar mig just nu. Så här snäll har jag aldrig varit mot den, och den svarar lydigt med att bjuda på mer ork, större muskler och en hals som inte springer och hämtar förkylningar.

 

3 reaktioner på ”Helgmys

Kommentera

