Även små koppar har öron

Standard

Telefonen hinner knappt börja skallra i handväskan förrän blondinen på sätet intill spelar över.

– Är inte jaaag viktigast för dig?

Hon kastar huvudet åt sidan och håret dansar med, lägger sig som en mantel över axeln så att jag ser inte om hon skämtar med mig.

Men det gör hon inte. Andra gången det ringer har vi hunnit hem. Då slänger hon sig på golvet och stönar högt.

– Tycker du mer om ditt jobb än om mig?

Det är svårt att hålla sig för skratt. Jag har hamnat mitt i en såpa med lite väl stereotypa roller. Men jag biter ihop och försöker avsluta samtalet. Tiden rusar iväg. Om tre kvart ska vi vara nere på stan för baletträning. Jag har inte ens börjat med maten. Är det inte hemmafrun som ska göra det förresten? Inte ens i min egen såpa har jag dragit vinstlotten. Nåja.

– Men allvarligt Trassel!

Jag sätter mig på golvet och drar henne intill mig.

– Vem är den viktigaste i mitt liv? På jorden?  I hela universum?

Frågan får henne att morra. Hon vet svaret. Så jag frågar vad vi behöver pengar till. Och det vet hon såklart också. Nu skruvar hon på sig som en mask i mitt knä. Mina frågor är så lätta att jag generar henne. Det är meningen. Jag har redan genomskådat henne. Hon upprepar bara något hon hört från annan håll, vilket irriterar mig. Märkligt sammanträffande med ett sms som jag fick och som handlade om att jag satte jobbet framför mitt barn. Suck.

Vi blir kvar på golvet en bra stund till och leker med några nya ord. Deadline och annons. Hon fnittrar när hon äntligen löser gåtan vad som är annonser i tidningen Amelia och vad som är redaktionell text. Och det var minsann inte helt självklart kan jag säga. Testa på era kids! Fick mig en rejäl tankeställare där.

 

 

En reaktion på ”Även små koppar har öron

  1. Hm… vet vuxna skillnaden mellan redaktionellt och reklam? Inte så säker på det jag. I alla fall tror hjärnan rätt ofta, att reklamen är rena rama sanningen….

    Tänker på det där med viktigast i hela världen….
    som nog är rätt lätt att förväxla med andra saker.

Kommentera

