Jag har mördat Olof Palme…

Standard

…ja, det hävdar 130 st ljushuvuden. Jag vågar påstå att alla ljuger.

Men på tal om Olof Palme så passar det utmärkt att smyga in ett litet skryt här. Jag sjöng på hans begravning. Dona Nobis Pacem bland annat. Jag hade en vit tröja med ett rosa tryck ”rör inte min kompis”. Det hade alla andra barn också. Ett barn från varje kommun och jag var Nordmalings bidrag.

Fast egentligen var det min storasyster som skulle få åka. Hon vann en rättvis lottdragning, men när lillasysters tårar aldrig tog slut så lämnade hon över storvinsten till mig.

Det var några helt förvirrade dagar. Stå här. Gå dit. Sitt ner. Ät makaroner och korv. Men jag minns att jag träffade vår dirigent Kjell Lönnå i korridoren. Han poserade vant när jag, men mina darrande elvaåriga händer,  förevigade min första kändis. Att hela stället kryllade av storheter från hela världen hade jag ingen koll på, bybo som jag var är.

4 reaktioner på ”Jag har mördat Olof Palme…

Kommentera

