LCHF Hamburgare och blomkålspommes

Standard

Jag tänkte börja servera er lite middagstips. Men varning, varning, recepten passar bara de som vill må bättre. Och då håller man kolhydraterna på avstånd! När jag lusläser etiketter så brukar jag leta reda på livsmedel som har under 5 % kolhydrater. Men jag gör givetvis undantag. Nån måtta får det vara med krånglet.

LCHF Hamburgare och blomkålspommes

Skiva ett blomkål i centimetertjocka skivor. Lägg i form och ringla över olja. Krydda med whatever. Salt, peppar och vitlök kanske. In i ugnen på 200 grader i 25 minuter. Ungefär. När de fått fin färg är de klara. Inte svårare än så.

Stek på en helt vanlig fryst hamburgare i massa smör. Värm upp ett par Oopsies från kvällen innan. Jag använde brödrosten. Lägg en rejäl klick hamburgerdressing på ena brödet. En näve sallad. Nåt annat smakrikt, typ soltorkade tomater eller oliver eller grillad vitlök. Och lägg det andra brödet som lock.

Klart att äta.

Och ja, det ska vara fett. Det är ju det som gör att man blir mätt.

Ps. I bakgrunden skymtar sjuåringens helt vanliga hamburgare. Förvillande lik min specialare. 🙂

5 reaktioner på ”LCHF Hamburgare och blomkålspommes

  1. Kul att du använder ”mina” recept Jeja. 🙂

    Och både ja och nej Steina. Jag äter mycket för att jag tränar mycket. De som inte tränar lika mycket blir mätt snabbare. Och vips så har man fått i sig så mycket man behöver.

    LCHF är ingen bantningskur. De som är smala blir inte smalare. De går upp i vikt till en nivå där kroppen trivs. De som är överviktiga går ner tills kroppen landar på en bra nivå. LCHF är mer en må-bra-kur. 🙂

Kommentera

