Fördel LCHF

Standard

Varför håller jag på med det böket kan man fråga sig? Antar att det ser ut som en fixering om man tittar på mina matvanor från håll. Och så säger jag nej till godsaker hela tiden. En kollega kom in med en skål godis härom kvällen och jag avböjde. Han såg hälften förvånad och hälften förolämpad ut. Han som gjort sig till och allt. Men hade jag proppat i mig en näve godis hade det börjat blixtra i mitt huvud. Och nej, jag klämmer inte fast huvudet i bildörren heller för att se stjärnor.

Bäst att jag förklarar.

Här är mina anledningar till LCHF:

  1. Jag somnar inte så fort jag kommer in till jobbet, utan håller mig pigg och alert hela dagen, inkl. under segdragna möten.
  2. Jag får bra energi(fett) att träna på som förvandlar min kropp till både stark och snabb. Jag har tränat regelbundet i fem år nu, men det är först nu jag kan skryta med ett sexpack.
  3. Är inte besatt av socker. Känner inget sug, utan bara ett minne av hur gott jag tyckte det var med fikabröd (tar jag ändå en kaka så ångrar jag mig….för det var inte så gott som jag mindes…och sockret är för ”starkt”…ger mig ont i huvudet)
  4. Magen är i balans och släpper inte ut gaser i tid och otid.
  5. Jag kan äta hur mycket jag vill. Och hur ofta jag vill. Minns inte när jag kände mördande hunger senast, vilket är en vanlig känsla när man försöker banta.
  6. Jag stryper inga barn när vi kommer hem på kvällarna. Inga blodsockerdippar i köket alltså.
  7. Jag äter bättre mat. Dvs. mer hemlagat och mer grönsaker. Och nej, matkontot har inte gått upp.
  8. Hyn är mycket bättre. Och jag undrar om inte håret också mår bättre.

Här är mina anledningar till inte LCHF:

  1. Det är bökigt att äta ute. Allt serveras med potatis. Jag vill inte vara till besvär och fråga om något annat.
  2. Jag har inga recept i huvudet som jag kan trolla fram. Måste lära om mig. Byta ut alla receptkort i huvudet. Asjobbigt.
Kommentera

