Pilska hundar i barnböcker

Standard

Kvällritualen. Jag klättrar med stor möda upp i dotterns säng för att läsa en saga hon valt. Oftast har jag otur och måste genomlida 20 minuter av dåligt översatta prinsessagor från fint land over there. Ibland har jag tur och då väljer hon Mamma Mu, eller någon av Lindenbaums böcker.

Just ikväll hade hon grävt fram en bok från min barndom. Där är språket också en utmaning. Man skriver inte meningar nu som man gjorde förr. Ibland krävs tre försök för att jag ska få betoningen rätt.

Bildtexterna läser hon etta-gluggaren. Hon läser bra. Precis som det står i boken. Det är bara jag som reagerar lite konstigt när hon läser ”Pilska”.

Kommentera

