Digital kommunikation?

Standard

Jojo, fina titlar ska det vara. Nu kan man jobba på snajsigt företag och chefa inom området ”digital kommunikation”.

Aningens krystat tänker jag, och kliar mig i pannan.

Mannen, i kostym nästan lika fin som titeln, pratar gärna om Facebook. Och hur chefer ska förhålla sig till sina anställda. Vänner, inte vänner? Privat, inte privat?

Artikeln fortsätter med handfasta tips och spridda självklarheter. Men själv kommer jag inte längre än till första stycket där experten blev presenterad.

Skulle det vara någon skillnad på hur människor kommunicerar på nätet och i fikarummet? Hockeypratarna statusuppdaterar med samma målstatistik bland kollegorna på jobbet som på Facebook. Gulligaste-finaste-du tramsar på på samma sätt över kaffekoppar och bullkanter på jobbet som framför gulle-pluttigaste skärmen. Och sköna skämt landar lika bra på båda ställena.

Så hur kan man lyfta ut Facebook från verkligheten? Hur kan man ens komma på tanken? Det är nog bara fina konsulten ovan och Malou von Sivers som tror att Facebook är en öde ö där det springer runt några datanördar i stora glasögon och jolt cola innanför västen.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s