Inte tryggt utan tryckt!

Standard

Pratade med ett tilltufsat hjärta häromdagen. Eller jag försökte i alla fall överrösta bruset av tårar som forsade genom kroppen. Kanske lät det dripp-dropp när jag la på, jag vet inte. Det kanske går att gråta utan tårar.

Jag sa att det faktiskt är helt ok att leva ensam. Kanske till och med riktigt bra. Bara man ser till att samla vänner nära och hålla familjen intill. För man behöver säkra upp så att man får sina behov tillfredsställda. Uppskattning och kärlek. Trygghet och ärlighet.

Men. Jag glömde, kanske medvetet, kanske inte, berätta vad man alltid kommer att sakna. Vad man aldrig kan hitta något substitut för.

Inte det trygga utan det tryckta!

Tryck! Snälla rör vid mig och bekräfta att jag finns! Inte smekningar, inte fjäderlätta beröringar, utan rejäla tag. Som hård massage. Ibland kommer jag på mig själv med att metodiskt nypa mig igenom armar och ben. Väcka huden. Sätta igång blodcirkulationen och sprida brusande värme genom kroppen.

Och jag tänker på min dotter som uppfunnit finurliga lekar som går ut på att jag ska lägga tryck på hennes kropp. Mina strykningar över håret har hon lite tålamod för, men när jag nyper fast hennes kropp i ett järngrepp sprattlar hon av förtjusning och lycka. De lekarna har inget slut.

Och jag tänker på unga män som väljer närkontaktssporter. Är det för tryckets skull? Är det ett sätt för dem att ge huden den hård-mjuka beröring den så girigt söker?

Och jag tänker på kramar som jag hamnar i. Ensamstående, hungriga kroppar kramar hårt och ett ögonblick för länge. Ofta skämtar de bort kramen genom att ge sig in i något som liknar en brottningsmatch. Tryck! Gifta, mätta kroppar däremot, nuddar bara. Det ger sig in i en hälsningsceremoni och inte en regelrätt kram.

Så min vän, om du bara schemalägger thai-massage eller judo så kommer du att klara livet som singel alldeles utmärkt.

3 reaktioner på ”Inte tryggt utan tryckt!

  1. Jag såg en dokumentär om en autistisk kvinna som även var uppfinnare och hade uppfunnit djurvänliga fållor för djur som skulle till slakt, det var ett slusssystem som gjorde att djuren inte behövde se och höra varandra slaktas och som användes av e flesta slakterierna i USA. Hon hade även uppfunnit något som gjorde henne själv lugn, trygg och avslappnad, det var en maskin hon lade sig i som sedan drog åt ett kraftigt tyg runt hennes kropp så hon låg helt fixerad i det stadiga greppet tyget gav. Där låg hon någon timme varje morgon och varje kväll och blev kramad och hållen hårt. Enligt henne var det livsnödvändigt att bli tryckt på detta viset…

Kommentera

