Synkroniserad barnuppfostran, 10 p

Standard

Det finns inte många föräldrapar som bemästrar den svåra konsten att visa upp en enad front inför sina barn. Frågar man mamman och får ”nej” så pilar man över till pappan och får ett garanterat ”ja”. Och vice versa. Det här vet alla. Det är en lätt match att överlista sina föräldrar. Hemma hos mig så frågade man pappa om godis och mamma om kompisar.

Men låt oss för ett ögonblick vältra oss i sympati för en triss i töser som, orättvist nog, öppnade sina blå och upptäckte att de var i manipulationernas svarta hål. De skulle växa upp i något så ovanligt som föräldrar med exakt identiska uppfostringsmetoder. Hur ska det här sluta?  

Med en tajming värdig olympisk medalj reagerar dessa två föräldrar på liten flicka som försöker smita från tandborstning med en unison förmaning. Frågor om eventuellt TV-tittande får tvåstämmiga besked. Och slamsigt beteende vid bordet ger identiska skarpa blickar från mamman och pappan.

Inte en endaste gång har jag ertappat flickorna med att dubbelkolla att ”nej” verkligen är ”nej” hos pappa. Eller om mamma möjligen är lite mer vänligt inställd. Det enda jag noterar är en axelryckning och en djup suck som jag misstänker betyder ”fan”.

Och ja, eftersom båda två reagerar, på microsekunden, exakt samtidigt så kommer alla tillrättavisningar…och jag menar varenda ynka liten förmaning…i stereo. Det är sannerligen imponerande att se.

Jag ger föräldraparet 10 p i synkroniserad uppfostran!

Kommentera

