Pedagogisk kladdkaka

Standard

Femåringen, sexåringen och sjuåringen leker föräldralösa barn som driver ett café. Min idé. Jag vill att de ska baka kladdkakan helt på egen hand. Att vara föräldralös is the shit. En förtjusande och kittlande lek som ofta dyker upp på schemat. Och min vinst är att jag får känna mig som en härligt pedagogisk förälder för ett ögonblick. Not so vanligt att jag orkar med det.

Jag ångrar mig dock rätt snart när mjölet dammar över hela köket och äggvitan målar en kladdig gardin över skåpluckorna. Och det pågår en ständig förhandling om värdet på arbetsuppgifterna. Att knäcka det första ägget är värt lika mycket som att knäcka två ägg som nummer två i ordningen. 4 msk kakao, 1/2 tsk salt och några visptag får samma poäng som att få hälla det smälta smöret i byttan. Jag har ingen chans att hänga med i förhandlingen.

Istället koncentrerar jag mig på att hålla händerna i styr och förmaningarna kvar i munnen. Samma pose som jag använder när dottern skär gurka. Fast då måste jag ibland lämna köket. Det är bara olidligt att se hur hennes små fingrar sprattlar nära knivens egg.

De föräldralösa barnen håller sig sams hela vägen tills fördelningen av ”disken”. Här råder zero samstämmighet över bunken, slickepotten och vispens mängd kladd. Eller jo, de är överens om att alla andra får mer. Mina tafatta försök att medla i detta världskrig får resultatet att hela cafépersonalen börjar yla.

Den riktiga disken och tornadon lämnar de till mig att städa upp. Själva skyndar de iväg för att lägga sina klibbiga fingrar på imponerande många ställen innan en förälder hinner samla tillräckligt med luft i lungorna för att panikskrika.

 

Men den pedagogiska kladdkakan var underbart god. Perfekt kladdig. Definitivt värd allt kladd 🙂

4 reaktioner på ”Pedagogisk kladdkaka

  1. De får väl helt enkelt göra TRE kladdkakor så de får slicka en uppsättning var.

    (Ska det räcka till ett café som ska försörja tre föräldrarlösa barn så får det vara rejäla proportioner …) 😉

  2. Helt rätt. Det skall kladdas i tid. MIn äldste började tidigt, och vann faktiskt en kladdkaketävling i somras efter sådär 13 års förfinande av receptet 🙂

  3. Haha, du är verkligen duktig på att få till det! Nu tänkte jag alltså på själva skrivandet, även om du också fick till att de fick till en kladdkaka… du lyckas skriva så roligt, jag är impad!

  4. Tre kladdkakor är en bra plan. En till mamma, en som mamma kan spara och en som flickorna kan dela på.

    Raggoparden känner inte för att dela med sig av sitt..jag menar sonens…prisbelönta recept?

    Det här inlägget skrev jag för storasysters skull. Eller egentligen min, för jag älskar att höra henne skratta högt. Det hjälper att ha en målgrupp ibland.

Kommentera

