Mitt dåliga skamvete och Northugs miljon

Standard

Jag kan inte läsa. Jag tappar aptiten. Obehaget växer i magen och slingrar sig upp längs strupen och tar ett stryptag om min hals.

Två hundra kronor betalar jag varje månad till ”Läkare utan gränser” för att bedöva mitt dåliga samvete. Skamvete? Jag märker inte ens att pengarna försvinner. Autogiro hjälper till på ett föredömligt sätt att hålla obehaget på så långt avstånd som möjligt.

Men så öppnar jag tidningen som kom med posten. Våldtäkter och svält. Barn som försvinner och mord mitt framför ögonen. Och jag läser att Läkare utan gränser försöker ta hand om det där smärtsamma, det som inte går att sätta ord på men som måste sägas. Om att tankarna gör mycket ondare än kroppens skador. Om att inte kunna sova. Om att knappt kunna leva.

Och jag tänker ”jaha, det hade jag inte tänkt på ett det behövdes” .

Då mår jag såklart ännu sämre. För att jag är så naiv. Och för att jag önskar att jag vore någon annan än en stor bortskämd egoist. Även om jag hade kompetensen så skulle jag aldrig i livet sätta mig på ett plan ner till Kongo-Kinshasa och hålla handen med kvinnor som våldtagits framför ögonen på sina barn. Jag skulle aldrig klara av att möta deras blickar av rädsla för att jag skulle känna en bråkdel av deras smärta.

Och när jag lutar mig tillbaka, med händerna bakom nacken, och funderar över hur mycket lyx jag skulle kunna avstå. Hur mycket jag i ärlighetens namn skulle dela med mig till någon annan, på andra sidan jorden (eller i grannbyn), så är det så lite att jag måste gömma mig bakom skämskudden.

Petter Northug gick i mål som överlägsen segrare på jaktstarten idag, men detta gör honom till den största vinnaren: En miljon till Rädda Barnen!

Kommentera

