Pass på, nu kastar vi din cykel

Standard

Krockade med vaktmästaren på vår språngmarch mot bilen i morse. Ni har väl märkt upp era saker? grymtade han. Jo, tack svarade jag och tog sats för att ta ett långt språng ut ur dörren. Även cyklarna? frågade han lite uppfordrande.

Jag stannade mitt i uthoppet. Öh, nej…

Nu var rösten Reinfeldt-mallig. Självgod à la Göran Persson. Jo, allt som inte är märkt försvinner, skrockade han.

Men ni kan väl inte kasta cyklarna, försökte jag med en liten röst.

Jo.

Jag ska försöka koncentrera mig på hur tur det var att jag mötte honom i dörren, och inte att jag vill strypa honom för att den där lappen som hamnade på hallgolvet var så otydlig, för nästa vecka hade jag varit utan åttatusenkronorscykeln.

7 reaktioner på ”Pass på, nu kastar vi din cykel

  1. 40krisen

    Tror nog det kallas egenmäktigt förfarande… eller skada på annans egendom… står cyklarna i ett därför avsett utrymme, knutet till din bostad är det nog förbjudet för dem att röra dem, oavsett hur många lappar de skickar ut. jag skulle nog säga att vaktis hade tur att han slapp en polisanmälan… Menar att jag inte kan lägga lappar i grannarnas brevlåda om att jag tar deras cyklar om de inte märker dem. Tycker vaktis har gjort sig förtjänt av en uppsträckning.

  2. Håller med 40-krisen ovan – hur skulle du kunna veta vem som står bakom en lapp i din brevlåda ens? Det är klart att man inte bara får plocka bort cyklar hur som helst!

  3. Det fanns en avsändare på lappen. Från vaktis och styrelsen. Det skulle rensas upp i de gemensamma förråden.

    Men med tanke på er reaktion så var min underlägsenhet helt fel. Vad sur jag blir när maktdemonstrationen används OCH FUNGERAR. Jag kände mig hur dum som helst där och då att jag inte fattat lappens innebörd. Nedrans alltså!

  4. Mikael Marin

    Jamen alltså hallå! Det är klart att en brf kan behöva rensa ut gamla skrotcyklar med jämna mellanrum. Det kan ju mycket väl vara så att en cykel, eller femton cyklar, är kvarlämnade av före detta medlemmar som nu flyttat till Bjärred. Och då ber man de nuvarande boende att märka upp sina cyklar på ett självklart tydligt och anständigt sätt i god tid. Allt för att de som bor där idag ska kunna få plats med sina cyklar. Inget konstigt med det ju.. Sen att många fullständigt ignorerar styrelsens arbete att förbättra föreningen är ju tråkigt..
    Men det gäller ju inte dig J 🙂

  5. Att rensa upp bland förråd och cyklar för att människor flyttat – och lämnat skrot är något annat än att skicka åttatusenkronorscyklar till containern. Man har egentligen inte ens rätt att kasta skrot utan att först ”söka ägaren” – alltså vidtala utflyttade människor, sätta upp anslag… Jfr – för att ta ett rättsprövat exempel – felparkerade cyklar utanför centralen i Uppsala. Innan de flyttas måste de märkas, en lapp ska sitta på dem en viss tid för att man ska vara säker på att det är en övergiven cykel. Uppmärkningen av cykeln görs av den som tänker kasta den…. Utan den där lappningen är det stöld att ta cykeln. (Vid parkeringen finns också anslag som berättar om de här reglerna) Sen är det en annan sak, att man kan be människor att märka sina cyklar för att underlätta själva rensningen. eller ha stadgar som berättar hur man gör i en viss förening – men jag förstod det som, att sådana stadgar har du inte sett röken av?
    Jag tycker nog att vaktmästaren kunde varit vänligare, tydligare och mer korrekt.
    Fast det rättfärdigar å andra sidan inte en eventuell överreaktion från hyresgästens håll… man får inte kalla folk för idioter bara för att dom är det…. typ.

  6. Kerstin

    Jo man får kasta cyklar. Men först måste man informera, helst tydligt då förstås, sen måste man låta det gå 3 månader och därefter kan man kasta cyklarna.

Kommentera

