Webbdagarna och min spaning

Standard

Jag hade två spaningar innan jag åkte ner. Och som jag ville få bekräftade. Givetvis. Det är ju alltid roligare om det är på det sättet. Givetvis.

Den första spaningen handlade om att gränsen mellan mitt privata jag och mitt offentliga jag håller på att suddas ut. Tidigare bloggade jag anonymt, det gör jag inte längre. Tidigare la jag inte ut bilder på FB, det gör jag nu.

Och även om jag använder mig själv som exempel så vill jag gärna utgår från att detta gäller alla. Jag googlade en person som vi skulle anställa och hittade honom inte på nätet, då blev jag misstänksam. Hur kan man inte lämna ett avtryck? Och vad betyder det? Yngre bekanta uppdaterar statusen med viktkurvor och sinnesstämningar, totalt blottade och till synes utan integritet. Och föreläsare använder sig själv som (dåligt) exempel på samma sätt som komiker brukar göra.

Men allt flyter samman. Som att en präst är en präst även på fritiden – fast tvärtom. Vi är vårt privata jag hela tiden nu. En präst i lösa jeans och keps framme vid predikstolen. Typ.

Min andra spaning handlade om att vi måste börja med att ge för att kunna göra affärer. Konsumenten vill provsmaka varan innan hon köper. Låna hem bilen över helgen för att se om den passar.  Och vi vill att personer ska bjuda på sin kunskap gratis. Det insåg en kompis och började dela med sig av sin arbetsmiljökunskap. Affären kommer sen – om vi förtjänat den.

För allt handlar om relationer. Det är konstaterat att det sociala nätverket är det som påverkar oss mest när vi står i ett köpbeslut och därför vill vi ha en relation med företaget innan vi vågar göra affär.

Jag fick mina båda spaningar bekräftade på webbdagarna. Tack för det.

 

En reaktion på ”Webbdagarna och min spaning

  1. Jag är inte så synlig på nätet. Jag finns med på enstaka ställen med fullständigt tilltalsnamn. Men jag vet inte om folk skulle kunna göra sig nån speciell bild av det, mer än att jag tydligen stickar. Jag har en betydligt aktivare namne.

Kommentera

