Hjälp, och andra fula ord.

Standard

Att ge är hundra gånger enklare än att ta emot. En komplimang får mig att vrida mig som en mask, men att ösa beröm över någon annan är lätt som en plätt. Och jag kan utan problem lägga dagar på att hjälpa någon annan skrapa färg från panelen eller skotta snö från hustak, men skulle aldrig komma på tanken att be någon annan hjälpa mig.

Jag litar nämligen inte på vad folk säger. ”Jag hjälper dig gärna” låter förvillande likt ”om jag gör detta för dig så är du skyldig mig miljoner saker” i mina öron. Och män som hjälper mig gör det bara för att de vill ligga. Jojo, det vet man ju.

Du får låna min bil, sa han och väckte omedelbart min misstänksamhet. Försöker han också köpa mig? Eller tror han att jag är en helt okapabel kvinna som måste räddas? Nej, nu jävlar!

Sen vet jag inte vad som hände för jag började lyssna istället för att gå i försvar. Han ville ju hjälpa mig. Faktiskt. Och ärligt, om han vill sätta sig själv i en knivig sits så är det ju hans problem eller hur!? Jag kan väl inte ta ansvar för hans (dåliga?) beslut.

Så taggarna blev mjuka som sammet och elden som hotade att lämna min mun blev fågelkvitter istället. Tänk att snyft det finns snyft människor som snyft vill göra min vardag lite lättare när min egen bil skickar varningssignaler all over the place.

Kommentera

