Livslånga äktenskap med sportklubbar, jag förstår inte.

Standard

Minst varje fika pratas det hockey. Ibland springer man dessutom rätt in i en analys när man oskyldigt försöker hämta nåt från skrivaren.

Klubbar och evig kärlek. Jag förstår inte.

Jag föds, bestämmer mig för att gilla ett klubb och kommer aldrig på tanken att ändra mig. Inte ens när hela laget är utbytt. Eller när jag flyttat till annan ort. Eller när spelare från laget döms för övergrepp, misshandel eller ertappas med sprutor i armvecken.

Är det inte intressantare att följa en (1) persons utveckling undrar jag? Imponeras av makalösa prestationer och röras till tårar av drömmar som går i uppfyllelse. Som att trollbindas av Charlotte Kallas fängslande tjurskalle. För i det fallet tror jag inte man bokar in vinterdagar framför TVn för att vifta med flaggor med IFK Tärendö’s logga.

Eller följa ett lags prestation? Att värsta Annette Norberg anda blötpussa sina kompisar efter att ha hejjat fram OS-guld, VM-guld och gud vet vad. Det curlinglaget gillar vi oavsett hemmaklubb.

 

Det är något skrämmande med att vara fanatiskt besatt av ett varumärke. Och aldrig någonsin ställa sig frågan varför.

Och det är ännu mer skrämmande att en liten 4-årig tjej har redan programmerats att tycka samma sak.

4 reaktioner på ”Livslånga äktenskap med sportklubbar, jag förstår inte.

  1. mariaprytz

    Jag erkänner: jag har bytt klubb. Jag hejade på Djurgården som barn för att den klubben hade finaste namnet. Sen flyttade jag till Sundsvall för att plugga när jag var 19. Och då var jag nära Timrå. Då nån gång bytte jag klubb och sen dess står jag fast. Men jag kan nog ändra mig igen om det behövs. Jag hejar lite på Modo också för att det är nära (så jag är inte som andra Timråiter). Håller så klart med dig om curling-Anette. Hejar på henne trots att hon bytt klubb från Härnsöand till Karlstad.

  2. Lena Backström

    … och jag kommer alltid att diska med yes… det finns diskmedel… och så finns det yes. Helt såld och skulle aldrig få för mig att byta.

  3. Men du hade en anledning i alla fall Maria. De flesta verkar inte ens ha det.

    Och Lena, du håller på en person. Om varumärket Yes skulle köpas upp av Konsum så skulle du fortfarande hejja på Yes, eller hur!? Men skulle du klamra dig fast vid Procter & Gamble bara för att de i historiens begynnelse tillverkade Yes så skulle jag undra. Förresten heter Yes Fairy på engelska. Komiskt. Tänker osökt på freestyle vs. walkman.

Kommentera

