Turkiskt vs. grekiskt

Standard

Sträcker mig efter hinken med turkisk yoghurt. Läser. Ett bra alternativ till crème fraiche och gräddfil. Ställer tillbaka. Tar några steg längre in i kylrummet och lyfter upp grekisk yoghurt. Läser. Ett bra alternativ till crème fraiche och gräddfil. Får svår beslutsångest.

Är skillnaden bara förpackningen?

I så fall skulle det inte vara första gången konsumenten vilseleds. Grön och gul såpa är exakt samma sak. Bara olika färger. Men ena färgen smäller högre i den övre halvan av Sverige, nämligen gul. Medan södra halvan gillar grön. Den gröna färgen är en tillsats. Tallolja är naturligt gul. Nu vet ni det.

2 reaktioner på ”Turkiskt vs. grekiskt

  1. Tack för svaret på såpfärgen. Jag fick frågan en gång av en annan kund när jag befann mig i området, men sa att jag inte trodde det var någon skillnad, fastän det ju syns skillnad: gul och grön, typ.

    Men jag tror det är skillnad på ”cypriotiska” yoghurtar och cf och gräddfil: fettpocenten. Yoghurtarna har mindre fett.

    Eller tänkte du skillnad på yoghurtarna? Ingen aning!

Kommentera

