Mormors skattkistor

Standard

Min mamma har miljoner skattkistor. Några rymmer spel och pussel. Andra dockor i alla storlekar och påhittiga kläder av muddar och gamla skjortor. En ladugård med löstagbart tak, och som gömmer hela djurriket inuti, står i ett hörn. Och bakom stängda skåpdörrar hittar man bland annat min barndoms favoritleksak – en plastask med knappar i miljoner former och färger. Jag älskade att låta knapparna rinna mellan mina fingrar och sorterade om och om igen det som redan hade ordning.

I helgen fick min dotter stoppa in huvudet i en av skattkistorna och plocka fram det vackraste tyget av dem alla. Och glansiga sidenband. Och mjuk vadd att vila huvudet mot för min dotter ville göra en kudde. Nu sitter hon med sin skatt under armen. Lyckligast i världen över det som kunde trollas fram ur mormors skattkista.

Själv trollade jag fram ett skärp, som egentligen var en snodd till en gammal anorak. Det är inte klokt vad man kan hitta hos mormor.

Kommentera

