Spegel, spegel på väggen där…

Standard

Utom synhåll för både speglar, grannar och små barn nyper jag i min kropp på jakt efter fett. Och jag konstaterar att jag inte hittar mycket. Faktiskt. Några stråk över magen, och kärlekshandtagen sitter på plats. Kan vara bra med en fettreserv om det kommer hårdare tider, typ influensa eller bara allmän lathet.

När jag nått denna slutsats har jag självförtroende nog att närma mig spegeln. Stirrar rätt fram och ser till min förvåning fett. Fett. FETT. Missklädsamma volanger överallt. För jag passar inte i volanger, det har jag aldrig gjort.

Är det ens samma kropp som jag tittar på? Skrapar på ytan för att hitta målarfärg. Eller göra en repa med nageln på ett glansigt fotografi. För inte löste jag väl biljett till skrattkammaren när jag klev ut från badrummet?

Men jag är van. Det har hänt förr. När jag svältbantade mig så visade spegelbilden hur fet jag fortfarande var, trots att kilona rasade och kläderna ramlade av min kropp tills storasyster drämde näven i bordet.

Det var först när hon visade mig kort på mina hundbensarmar och insjunkna kinder som jag förstod hur jag egentligen såg ut. Men spegeln fortsatte att visa samma överviktiga kvinna. Och så vitt jag förstår så håller den på än…

Märkligt ändå. Att ögonen inte berättar sanningen, utan bara tolkar verkligheten. Och finns det då fler sinnen som sviker? Öronen fungerar ju sådär i viskleken, det vet vi ju. Och människorna är inte precis överens om vad som luktar gott och inte. Hm.

Spegel, spegel på väggen där. Säg mig vad jag tror verkligheten är. 

3 reaktioner på ”Spegel, spegel på väggen där…

  1. Visst är det både frustrerande och intressant, att sinnena mest av allt tycks arbeta för att bekräfta sådant vi hört, tänkt eller trott om oss själva!

  2. Jag har det motsatta problemet. Figuren i spegeln är inte alls illa, men i klädaffären sitter det mesta trångt.. jag tror alltså att jag är en storlek mindre än verkligheten.
    Men det är faktiskt rätt ok 🙂

  3. Fniss. Ja, det omvända problemet är kanske inte så mycket ”problem” ändå.

    Kommer att tänka på en artikel jag läste en gång. Några kvinnor fick peka ut sin egen kropp utifrån ett antal manipulerade bilder. En bild vad givetvis rätt, men de andra var fajkade. Ingen gissade rätt. De flesta gissade att deras kroppar var större än de verkligen var. Inte så otippat kanske. Men väldigt intressant (läs: skrämmande).

Kommentera

