Patrik Sjöberg, vilken hjälte!

Standard

Under hopplös frisyr och bakom svarta tatueringar finns en otroligt modig människa. Patrik Sjöberg. Jag visste inte det. Hade avfärdat honom som jobbig och dryg. Bortskämt. Egoistisk. Ja, hopplös, trots sina 242.

Men nu lyssnar jag på intervju efter intervju och värms i hela kroppen av ärligheten i hans ord. Och styrkan att kunna knuffa tillbaka skulden dit den hör hemma. Den lilla Patrik gjorde inget fel. Han sökte bara en fadersfigur och visste inte hur en sådan skulle se ut. Sjuka män vet hur man utnyttjar detta.

Jag lyckas inte formulera hur viktigt jag tycker att detta är. Min tacksamhet stockar sig i halsen och når inte fingrarna. Det finns så många fler barn som behöver få veta hur kärlek INTE ska se ut. Så många barn som inte vet hur fantastiskt fina de är. Viktigt. Viktigt. Viktigt.

Att som tatuerad tuffing ställa sig längst fram och visa hur det lilla barnet utnyttjades är det modigaste jag sett på länge.

Låt mig bara komma ihåg detta nästa gång jag möter en människa som slåss mot världen!

Kommentera

