Får man ha keps i kyrkan?

Standard

Får man det? Får man ha keps i kyrkan?

Prästen låter blicken vandra ut över församlingen. Försöker uppfatta huvudens diskreta rörelser. Tystnad.

Av mig får han ingen reaktion. Jag sitter intrasslad i ett frågetecken. Nej, det får man väl inte. Men samtidigt….hur stämmer det överens med att man får komma till Gud som man är?

Innan jag hunnit bestämma mig har prästen plockat upp gitarren. Han sjunger en trallvänlig melodi à la tuggummipop som handlar om att man visst får ha keps i kyrkan. Man får till och med vara hora, eller kriminell och ändå bli insläppt. Och när han kommer till slutklämmen så säger han att man inte ska ha keps. För man behöver inte gömma sig. Fyndigt.

Men det är bara det att mina bonussyskon blev ombedda att ta av sig kepsarna när de klev in i kyrkan. Kyrkvärden hade visst inte hört låten förut. Prästen log snett när jag återberättade händelsen. Ja, alltså, sa han, det är precis det här vi kämpar med hela tiden. Och så raljerade vi en stund om fåniga förbud om kepsar på andra ställen i samhället också. Som om kepsarna var en hjälm av gift som muterade fullständigt skötsamma tonårspojkar till ouppfostrade kräk om de bar dem på huvudet. Men däremot. Så fort kepsarna låg i handen så blev de snälla som lamm igen.

Så pinsamt. Att tro att ett klädesplagg skiljer de välartade från de ouppfostrade.

En reaktion på ”Får man ha keps i kyrkan?

Kommentera

