Mamma, är du en häxa?

Standard

Spotta mamma!

Va!?

Ja, spotta så får jag se om ditt spott är blått.

När jag frustat klart i diskhon så sneglar hon på mina fötter.

Ta av dig sockarna!

Jag lyder och blottar mina tår. Hon tittar på dem lite kort och nickar gillande och ger håret på huvudet ett ordentligt ryck. Jag hinner knappt reagera innan nästa ordergivning.

Lukta på mig. Vad luktar det?

Som smultron. 

Dottern avvaktar ett ögonblick. Samlar sina tankar och fäller domen.

Det verkar inte som om du är en häxa mamma. 

Jag andas ut.

Sen kommer en lång föreläsning om häxor. Hon pratar med stor säkerhet. Som om det är benhård fakta. Idag har vi fått lära oss att 10+10 är 20, det vita trädet heter björk och att häxor tycker att nybadade barn luktar hundbajs.

Ja, jag är väl gammal helt enkelt. Skolan idag är inte som den vad på min tid.

2 reaktioner på ”Mamma, är du en häxa?

Kommentera

