Saknar ord

Standard

Eller mest saknar jag ett ord. Ett som ersätter han/hon. Jag blir sjukt frustrerad att jag måste bestämma mig för om jag vill prata om, eller med, en man eller en kvinna. I de allra flesta fall som jag skriver en text SPELAR DET INGEN ROLL om mottagaren har snopp eller snippa.

Ja, det finns kreativa lösningar. Men det är som att gå över ån efter vatten. Varför ska man behöva krångla till det? Kan man inte bara bestämma att ”hen” ska användas istället?  Jag tror det skulle vara den enskilt bästa insatsen för jämställdheten. Och så enkelt. Tre små bokstäver.

”Språkrådet rekommenderar att man inte använder orden ”hen” och ”henom” eller andra varianter som ”hin” och ”hän”. De föreslår omformulering, och ibland fungerar pronomenet den. De tror inte på att introducera ett pronomen utan stöd i talspråket.”

Citat hämtat här.

Kommentera

