Fröken

Standard

Sådan mor, sådan dotter. Exakt sådär såg det ut i min bänk också. Och mitt skrivbord har också hämtat inspiration från min barndoms (o)ordning.

Dotterns fröken är stöpt i den gamla formen. Och hon har inte uppdaterats sedan dess. Det finns ingen version 2.0. Fortfarande får vi handskrivna veckobrev i den prydligaste handstilen. Borde det inte finnas en font som heter teacher? Att bläddra bland övningsuppgifter i pärmarna som står längs väggarna är att göra en historisk resa. Och fröken med sina falkögon håller militärisk disciplin i klassrummet.

Min dotter älskar att gå i skolan. Älskar. Hon får precis den hjälp hon behöver, men samtidigt lite tuggmotstånd så att hon inte ska tröttna. Fröken vet exakt var barn som mitt kör fast. Hundra, kanske tusen, storögda trasselhår har suttit i bänkarna. Gluggungar i långa rader har blandat ihop b och d. Och frågorna som fröken svarat på når till månen om man staplar dem på hög.

Jag lämnar mitt barn på morgonen och hämtar henne dubbelt så kunnigt på eftermiddagen. Jag är så tacksam att jag får svindel när jag tänker på det.

En reaktion på ”Fröken

Kommentera

