Jag gillar mig bättre när du misslyckas!

Standard

Det finns många arter i vår herres hage. De flesta med ullig och varm omtanke. Kanske någon nyfiken liten individ som vågar sig en bit från flocken. Men även bräkande…ja…fårskallar som finner en sjuk tillfredsställelse att se andra misslyckas. Jag menar inte de med tävlingsinstinkt som njuter mer av segern, än smaken av den saftiga grönsalladen som väntar på prisbordet. Nej, jag tänker på de som vänder sig om och skrattar hånfullt när någon trampar snett och landar i lera.

Jag vet att det handlar om egna tillkortakommande. Alltså att de gillar sig själva bättre om andra misslyckas. Men det är så stinkande att jag mår illa. Och ja, blir trasig i hjärtat när jag märker att någon njuter av att peka på det som inte blev tillräckligt bra.

Och min sårade stolthet och tillintetgjorda självkänsla gör att jag får för mig att det är upp till bevis som gäller nu. Borsta av mig leran och visa att jag faktiskt kan så mycket bättre än så. Vänta bara, nästa gång ska jag vara perfekt.

Alla med en mognadsgrad över fem år vet att det inte finns något som heter perfekt, särskilt inte hos dem som ägnar all sin tid åt att identifiera snedsteg. Men det är inte lätt att vara stark de gånger man känner sig som ett skört litet lamm.

3 reaktioner på ”Jag gillar mig bättre när du misslyckas!

Kommentera

